Μάιος 1999. Μετά από είκοσι σχεδόν χρόνια, η Πλατεία Ηρώων προσελκύει ξανά ένα κομμάτι της κοινωνίας που είχε δεκαετίες ολόκληρες να την επισκεφτεί.
Ο λόγος φυσικά για την επαναλειτουργία και το ζωντάνεμα ενός πανέμορφου και ιστορικού αρχιτεκτονήματος της πόλης μας, του Θεάτρου Ριάλτο. Αφού έχει σωθεί, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, από τα μοχθηρά δόντια του εσκαφέα της «ανάπτυξης», το Θέατρο Ριάλτο υποδέχεται ξανά το φιλοθέαμον κοινό, με μια σειρά από λαμπερές πολιτιστικές παραστάσεις και στην παρουσία μεταξύ άλλων του Μίκη Θεοδωράκη, του Μιχάλη Κακογιάννη και πολλών άλλων εκλεκτών προσωπικοτήτων της τέχνης και του πολιτισμού.
Οι οιωνοί για την πολιτιστική αναζωογόνηση του Ριάλτο αλλά και όλης της Πλατείας Ηρώων προδιαγράφονται ως οι καλύτεροι. Και όντως. Δεκατέσσερα χρονιά μετά έχουν επαληθευτεί πλήρως.
Σήμερα, το Θέατρο Ριάλτο αποτελείαναντίλεκτα τον πιο δραστήριο πολιτιστικό οργανισμό παγκύπρια,προσελκύοντας κόσμο από όλο το νησί -και όχι μόνο- για συμμετοχή ή παρακολούθηση, σε εβδομαδιαία σχεδόν βάση, ποιοτικών καλλιτεχνικών γεγονότων όλων των ειδών.
Θέατρο, μουσική, όπερα, χορός και κινηματογράφος και καταξιωμένα πολιτιστικά φεστιβάλ που έχουν πλέον γίνει θεσμοί: Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού, Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Χορού, EthnicFestival, Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρου, Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους.
Με άλλα λόγια, το Θέατρο Ριάλτο είναι στις μέρες μας ένακόσμημα για τον πολιτισμό, ένας χώρος που καλύπτει όλο το φάσμα των παραστατικών τεχνών και που είναι ανεκτικός σε πολύ μεγάλη ευρύτητα καλλιτεχνικών δρωμένων, που τα χαρακτηρίζει όμως πάντα η ποιότητα και η καλαισθησία.
Θέατρο που μυρίζει ιστορίαΤο Ριάλτο είχε κτιστεί το 1933 από τους αδελφούς Χρυσοχού, αποτελώντας τον πρώτο σύγχρονο, για τα δεδομένα της εποχής εκείνης, κινηματογράφο στην Κύπρο. Για πενήντα ολόκληρα χρόνια αποτελούσε, μαζί με το Γιορδαμλή, που βρισκόταν λίγο πιο κάτω, ένα ζωντανό κύτταρο πολιτισμού για την πόλη της Λεμεσού φιλοξενώντας τόσο κινηματογραφικές όσο και θεατρικές παραστάσεις.
Η εισβολή, ωστόσο, της τηλεόρασης και του βίντεο οδηγεί στον σταδιακό μαρασμό και στο τελικό κλείσιμο του Ριάλτο το 1980. Σωτήρας τόσο για το κτίριο όσο και για την επαναλειτουργία του, αποδεικνύεται χρόνια μετά το Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού, το οποίο υπό την απειλή της κατεδάφισης αγοράζει το εγκαταλελειμμένο κόσμημα και προχωρεί στην πλήρη αποκατάστασή του.
Επειδή όμως τα επίσημα χείλη πάντοτε είναι πιο αξιόπιστα, μέσα στα πλαίσια του αφιερώματος αυτού, το gooutlimassol.comεντόπισε και μίλησε αποκλειστικά με τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ριάλτο, κ. Ντίνο Μαστορούδη. Με μάτια που συνεχώς χαμογελούσαν καθώς μίλαγε για το Ριάλτο, ο κ. Μαστορούδης θυμάται τις πρώτες μέρες της επαναλειτουργίας του και μας βοηθά να καταλάβουμε τι κρύβεται πίσω από την μεγάλη επιτυχία του.
Ο Πρόεδρος του ΔΣ αποκαλύπτεται«Έχω ζήσει το Ριάλτο από την ηλικία των έξι ετών. Τότε ήταν η εποχή που το Ριάλτο, μαζί με το Γιορδαμλή, είχαν την πρωτοκαθεδρία στις θεατρικές και κυρίως στις κινηματογραφικές παραστάσεις. Σταδιακά και με την κάμψη του κινηματογράφου, όπως γνωρίζετε, το Ριάλτο εγκαταλείφθηκε. Αφού, λοιπόν, έμεινε για πολλά χρόνια εγκαταλελειμμένο, οι ιδιοκτήτες του κτιρίου αποφάσισαν να το κατεδαφίσουν και να το πουλήσουν ως οικόπεδο.Τότε ήταν που υπήρξε μια δυναμική κινητοποίησηνέων, κυρίως, ανθρώπων για να το σώσουν αφού αδιαμφισβήτητα αποτελούσε σημείο αναφοράς για την πόλη.»
Ο κ. Μαστορούδης τότε (αρχές της δεκαετίας του 90) ήταν δικηγόρος και μέλος της Επιτροπής του Συνεργατικού Ταμιευτηρίου Λεμεσού. Ενημερώθηκε, λοιπόν, ότι το Ταμιευτήριο, χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο στο τραπέζι, είχε αποφασίσει να αγοράσει το Ριάλτο. Πρωταρχικό μέλημα, όπως μας εξηγεί, ήταν να σωθεί το κτίριο.
«Η τότε επιτροπή του Ταμιευτηρίου προέβη σε πολλές σκέψεις και προκαταρκτικά είχε αποφασιστεί να χρησιμοποιηθεί ως κινηματογράφος. Δημιουργήθηκε μια προπαρασκευαστική επιτροπή, η οποία ασχολήθηκε με τα πρό της λειτουργίας του Ριάλτο και της ίδρυσης της εταιρείας.Ο ρόλος αυτής της Επιτροπής έληξε με την εγγραφή της εταιρείας που λειτουργεί μέχρι τις μέρες μας.»
Παράλειψη, υπογραμμίζει ο κ. Μαστορούδης, θα ήταν να μην αναφέρουμε ότι το Συνεργατικό Ταμιευτήριο τότε είχε αναλάβει και τα έξοδα ανάπλασης και εξωραϊσμού ολόκληρης της Πλατείας Ηρώων.
«Το Συνεργατικό πήρε τα σχέδια από τον Δήμο και ανέλαβε πλήρως το κόστος ανακατασκευής της Πλατείας. Αυτό βοήθησε φυσικά στο να ανοίξουν και άλλοι χώροι και σιγά σιγά να αναζωογονηθεί ολόκληρη η Πλατεία».
Τρόπος λειτουργίαςO κ. Μαστορούδης είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου από την αρχή σχεδόν λειτουργίας του ΡΙΑΛΤΟ.«Το Διοικητικό Συμβούλιο απαρτίζεται συνολικά από 7 άτομα. Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια είναι βεβαίως αυτή που γίνεται δέκτης όλων των προτάσεων, τις παρουσιάζει στις συσκέψεις μας και όλοι μαζί αποφασίζουμε, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια που έχουμε θέσει, ποιές θα φέρουμε και ποιές όχι. Το οικονομικό είναι ασφαλώς πάντοτε υπό εξέταση ενώ τα τεχνικά ζητήματα παρουσιάζονται από τον Τεχνικό Διευθυντή.»
Συνεχώς, σημειώνει ο κ. Μαστορούδης, οφείλουμε να σκεφτόμαστε κάτι διαφορετικό.«Πιστεύω ότι το Θέατρο πρέπει να αγκαλιάζει όλο το κοινό της Λεμεσού. Θέλουμε τον μέσο ικανό θεατή με ανοιχτό μυαλό. Να κρατούμε ισορροπίες ανάμεσα στα διάφορα είδη τεχνών αλλά να φέρνουμε πάντοτε αυτές που έχουν ένα επίπεδο.»
Τα συστατικά της επιτυχίαςΗ απουσία εκπτώσεων σε θέματα ποιότητας είναι ο βασικός λόγος, σύμφωνα με τον κ. Μαστορούδη, που το Ριάλτο αυτή τη στιγμή είναι ο πιο πετυχημένος και δραστήριος πολιτιστικός θεσμός παγκύπρια.
«Η απουσία εκπτώσεων σε θέματα ποιότητας είναι πάντοτε το πρώτο μέλημα μας.Αυτό είναι το βασικότερο και γι’ αυτό είναι που φημίζεται το Ριάλτο.Αυτό φυσικά προϋποθέτει και το να απαντούμε αρνητικά σε πολλές προτάσεις. Σίγουρα μένουν δυσαρεστημένοι αυτοί που παίρνουν τις αρνητικές απαντήσεις, οφείλουμε, ωστόσο, να έχουμε κλειστές τις πόρτες σε μη ποιοτικές παραστάσεις και αυτό χωρίς παρεκκλίσεις για συγγενείς, φίλους ή ακόμη και για ανθρωπιστικούς λόγους.»
Την ίδια ώρα, προσθέτει, είμαστε ένα ανοιχτό Συμβούλιο, το οποίο αφουγκράζεται τις νέες εξελίξεις.«Είμαστε ένα Συμβούλιο που ακούει, αναλύει και αποφασίζει ποιό θα είναι το επόμενο βήμα πάντοτε με γνώμονα το πώς θα πηγαίνουμε μπροστά και πώς θα εξελισσόμαστε. Επίσης, σημαντικό είναι το γεγονός ότι πολλές φορές φέρνουμε παραστάσεις που γνωρίζουμε ότι δεν είναι εμπορικές, όμως θα τις φέρουμε, για να ικανοποιήσουμε όλες τις απαιτήσεις των ανθρώπων του πολιτισμού..
Συνεργατικό Ταμιευτήριο: ένας σταθερός αρωγόςΤο Συνεργατικό Ταμιευτήριο Λεμεσού, αναφέρει ο κ. Μαστορούδης, χωρίς να επεμβαίνει στα του Θεάτρου, είναι ο βασικός χορηγός του Ριάλτο και πάντα βρίσκεται δίπλα του.
«Εκτός από τις χορηγίες, μας επιχορηγά και επιμέρους εκδηλώσεις ενώ συνεχώς μας αναβαθμίζει τεχνολογικά.Ουσιαστικά, το Συνεργατικό Ταμιευτήριο μας βοηθά έμμεσα να πούμε ότι θα φέρουμε ένα καλό θέατρο και δεν πειράζει αν ζημιώσουμε. Ασφαλώς, πολύ σημαντική είναι και η βοήθεια που έχουμε από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Η επαφή με το Συνεργατικό, όμως, είναι σίγουρα διαφορετική και πιο προσωπική.»
ΚρίσηΈχουν να λένε ότι σε καιρούς κρίσης ο πολιτισμός ανθεί. Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ριάλτο εμφανίζεται καθησυχαστικός και τονίζει ότι καμία κρίση δεν θα επηρεάσει την ποιότητα του Ριάλτο.
«Έχουμε δει και βιώσει πώς μας επηρεάζει η κρίση και έχουμε ήδη προβεί σε οικονομικά σενάρια για αντιμετώπισή της. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε πάρει κάποιες αποφάσεις, οι οποίες μπορεί να δυσαρεστήσουν πολλούς φίλους μας αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να το κανουμε. Ότι όμως και να προκύψει, το Ριάλτο θα συνεχίσει να παρουσιάζει ποιοτικές παραστάσεις. Δεν θα ρίξουμε την ποιότητα. Μπορεί να μειώσουμε τις παραστάσεις μας, η ποιότητα όμως θα παραμείνει, σας το λέω και σας το υπογράφω.»
ΠροσωπικόΈντονη ένιωσε, τέλος, την ανάγκη ο κ. Μαστορούδης να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο προσωπικό του Ριάλτο.«Έχουμε πραγματικά ευτυχήσει, σε καίρια πόστα, να έχουμε άνθρωπους που αγαπούν τη δουλειά τους. Το Διοικητικό Συμβούλιο είναι πολύ ευφάνταστο, ευέλικτο και το σημαντικότερο, αγαπά τον χώρο και αυτό είναι που έχει σημασία. Έχω την αίσθηση ότι ο κόσμος που έρχεται στο Ριάλτο το νιώθει αυτό, νιώθει τη ζεστασιά και την αγάπη των ανθρώπων του».
ΠΗΓΗ: cargocollective.com…