Ένα πολυδιάστατο project πάνω στην κυπριακή χειροτεχνία και τις προοπτικές της για το μέλλον πραγματοποιείται με πρωτοβουλία του ομίλου Thanos Hotels & Resorts και της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας, στο ξενοδοχείο Anassa από τις 24 Ιουνίου μέχρι τις 7 Οκτωβρίου 2022.
Tο Craftland, που ανέπτυξε και επιμελείται ο Χρίστος Κυριακίδης, στοχεύει στην ενίσχυση του τομέα της χειροτεχνίας, διερευνώντας τους τρόπους διατήρησης των δύσκολων και χρονοβόρων δημιουργικών διαδικασιών της χειρωνακτικής παράδοσης, κατά την ψηφιακή εποχή. Το πολυδιάστατο αυτό έργο αποτελείται από μία έκθεση σύγχρονης τέχνης, performances, εργαστήρια καθώς και ένα κατάστημα που θα λειτουργεί στις εγκαταστάσεις του ξενοδοχείου Anassa.
Η έκθεση τέχνης Craftland προέκυψε σαν ανταπόκριση στα εξής ερωτήματα: Με ποιους τρόπους μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συμβάλει στη διεύρυνση των γνώσεων και της κατανόησής μας σχετικά με τα παραδοσιακά υλικά και τις τεχνικές; Πώς μπορεί η χειροτεχνία να διατηρήσει τις ευαισθησίες της κατά την ψηφιακή εποχή; Από τι αποτελούνται τα bytes αυτής της εξελισσόμενης βάσης δεδομένων των πρακτικών της χειροτεχνίας και ποιος «σκληρός δίσκος» μπορεί να διαφυλάξει με ασφάλεια το μέλλον τους; Στο Craftland προβάλλονται έργα τέχνης σύγχρονων Κυπρίων εικαστικών και αριστοτεχνών από διαφορετικές γενιές, το έργο των οποίων αντλείται από πρακτικές, μεθόδους, τεχνικές ή και τρόπους σκέψης που σχετίζονται με την παραδοσιακή χειροτεχνία, ενώ η έκθεση θα πάρει μορφή μέσα από ανεπαίσθητες παρεμβάσεις στους εσωτερικούς και εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου. Δημιουργώντας ένα μονοπάτι ανακαλύψεων από εκλεπτυσμένες αλλά δυναμικές εφαρμογές της παραδοσιακής χειροτεχνίας στην σύγχρονη τέχνη.
Το κατάστημα Craftland θα διαθέτει συλλογή από αντικείμενα ανοιχτής αλλά και περιορισμένης έκδοσης, τα οποία έχουν κατασκευαστεί συγκεκριμένα για αυτό το πρότζεκτ. Περισσότεροι από 30 ντόπιοι σχεδιαστές και καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει και παράξει έργα, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα παραδοσιακών χειροτεχνικών εκφάνσεων όπως κεντητική, υφαντική, δερματοτεχνία, μεταλλοτεχνία, χρυσοχοΐα, αργυροχοΐα, καλαθοπλεκτική, ξυλοτεχνία, υαλοτεχνία και κεραμική.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου Σαββατοκυρίακου της έκθεσης (25-26 Ιουνίου), οι επισκέπτες θα έχουν επίσης την ευκαιρία να έρθουν σε άμεση επαφή με διάφορα είδη και υλικά χειροτεχνίας, συμμετέχοντας ή παρακολουθώντας εργαστήρια καλαθοπλεκτικής, ταπητουργίας και κεραμικής από τρεις έμπειρους και καταξιωμένους τοπικούς τεχνίτες. Θα ακολουθήσουν περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά την διεξαγωγή των τριών εργαστηρίων.
Η έκθεση Craftland θα ανοίξει τις πύλες της για το κοινό στις 24 Ιουνίου, στις 7μ.μ. και θα ακολουθήσει live performance από τις sound artists Maria Spivak και Ανδρούλα Καφά στις 8μ.μ.
Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ελύσια Αθάνατος, Βαλεντίνος Χαραλάμπους, Βάσος Δημητρίου, Αλεξάνδρα Χατζηκυριάκου, Ελίνα Ιωάννου, Σωτήρης Καλλής, Κατερίνα Κανά, Φάνος Κυριάκου, Ιωάννα Λουκά, Μαλβίνα Μίντλετον, Μελίνα Σουκούρογλου, Νίκος Ταλιαδώρος, Λεόντιος Τουμπουρής και Μαρίνα Ξενοφώντος.
***
H Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας είναι ο φορέας σχεδιασμού και εφαρμογής της κυβερνητικής πολιτικής σε σχέση με τη διατήρηση και ανάπτυξη της οικοτεχνίας και χειροτεχνίας στη Κύπρο. Ιδρύθηκε το 1974 με προτεραιότητα την καταγραφή και τη διατήρηση της κυπριακής χειροτεχνίας. Σήμερα, ο ρόλος της έχει διευρυνθεί και πλέον περιλαμβάνει σύγχρονα στοιχεία και μεθόδους. Τοποθετεί τους καλλιτέχνες στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων της, εκπαιδεύοντας την επόμενη γενιά δημιουργών, ενθαρρύνοντας την έρευνα και την καινοτομία σε αυτό τον τομέα και βοηθώντας τους τεχνίτες και το έργο τους να βρουν το κατάλληλο κοινό, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.
Ο Χρίστος Κυριακίδης είναι εικαστικός, επιμελητης εκθέσεων και ποιητής. Το έργο του αποτελείται από μια συλλογή ιδεών γύρω από την αρχιτεκτονική και τα αμφιλεγόμενα τοπία, την νεανική κουλτούρα, την ταυτότητα και την εικονογραφία.
Η πρακτική του βασίζεται στη λογική της απόκλισης κατά την οποία οι έννοιες καταρρίπτονται και αποφορτίζονται από τα νοήματα τους, για να ξαναδημιουργηθουν από το μηδέν μέσα από κεντήματα και γλυπτικές εγκαταστάσεις. Το έργο του ενεργοποιεί έναν κύκλο ανατροφοδότησης σεξουαλικής και γεωπολιτικής εγγύτητας, επηρεαζόμενο από τις ιδιοσυγκρασίες της queer υποκειμενικότητας του.